Daca esti pasionat de comunicare si te intereseaza un domeniu provocator si dinamic, atunci relatiile publice pot reprezenta raspunsul potrivit pentru cariera ta. Cei care sunt deja familiarizati cu aceasta specializare stiu ca este nevoie atat de cunostinte temeinice, cat si de creativitate pentru a avea succes.

Ca sa intelegi mai bine ce presupune aceasta ocupatie, trebuie sa stii ce sunt relatiile publice, care sunt principalele strategii si tehnici, ce responsabilitati si obiective are specialistul, cum se alcatuieste un plan de PR reusit, precum si calitatile necesare unui expert. In articolul de mai jos vei afla toate aceste informatii utile.

1. Ce sunt relatiile publice

Relatiile publice sunt o arie de activitate esentiala pentru stabilirea reputatiei si a imaginii unui brand. Domeniul a luat nastere cu mai multe decade in urma, la inceputul secolului al XX-lea, iar multi specialisti ii considera pe Ivy Lee si pe Edward Bernays ca fiind cei care au pus bazele relatiilor publice, in Statele Unite ale Americii.

Daca la inceputul anilor 1900 acest departament functiona sub numele de “Publicity Bureau” (Biroul de Publicitate), de-a lungul timpului a suferit mai multe transformari, datorita circumstantelor economice si istorice.

Definitia relatiilor publice

Ca in cazul oricarui domeniu dinamic, relatiilor publice li s-au atribuit definitii variate, insa majoritatea acestora intrunesc o serie de elemente comune. Societatea Americana de Relatii Publice definiste conceptul ca pe “procesul de comunicare strategica ce construieste relatii mutuale benefice intre o organizatie si publicurile sale”. Adesea, relatiile publice mai sunt denumite si PR, prescurtarea de la termenul din limba engleza, public relations.

Asa cum reiese din descrierea de mai sus, o organizatie are nu unul, ci mai multe publicuri. Acestea pot fi: clientii, societatea civila, investitorii sau, pe plan intern, angajatii, furnizorii, partenerii etc. Asadar, un bun specialist stie ca trebuie sa comunice in mod distinct si adecvat cu fiecare dintre aceste parti interesate de activitatea brandului. In sectiunile urmatoare vei afla cum poti sa devii un expert in PR bine pregatit si care sunt cele mai relevante aspecte pentru un specialist in domeniu.
Relatii publice Atelierele ILBAH

2. Care sunt cele mai importante tehnici si strategii de relatii publice

Vei descoperi pe cont propriu sau prin intermediul unui curs de relatii publice ca trebuie sa faci diferenta intre obiective, tehnici si strategii, atunci cand vine vorba despre comunicarea de brand.

Daca obiectivele sunt usor de definit, diferentierea intre tehnici si strategii ridica dificultati multor persoane care lucreaza in domeniu.

2.1. Strategii de relatii publice

O strategie eficienta de PR va ajuta specialistii sa planifice si sa livreze activitatile necesare pentru a-si atinge obiectivele. Aceasta va seta directia in care trebuie sa se indrepte businessul si ar trebui sa inglobeze cateva planuri de actiune. Printre acestea se numara urmatoarele:

  • Folosirea raporturilor cu influencerii din industrie;
  • Promovarea companiei la cele mai importante evenimente din domeniul de activitate; Desi aceasta strategie pare simpla, exista mai multe masuri strategice care iti pot aduce rezultatele dorite: creeaza-ti un profil de participant, pregateste cateva prezentari in legatura cu topicuri relevante si cu brandul pe care il reprezinti, gandeste-te atat la intrebari cat si raspunsuri care pot fi utilizate in cadrul sesiunilor de Q&A de la conferinte, programeaza-ti intalniri cu participanti relevanti, intervieveaza lideri din domeniu si participa in calitate de speaker. Poti participa atat la evenimente online, cat si offline.
  • Folosirea continutului de pe site sau blog – aceasta strategie va fi elaborata alaturi de specialistii in marketing, pentru a furniza continut adecvat pentru nevoile si interesele publicului;
  • Oferirea informatiilor utile si pretioase pentru jurnalisti – uneori poate fi dificil sa captezi atentia reporterilor, asa ca trebuie sa le poti pune la dispozitie punctul de vedere al unui expert sau date relevante, infografice, statistici, etc.;
  • Utilizarea platformelor de crowdfunding, pentru afacerile aflate la inceput de drum;
  • Articole sau postari pe site-uri populare in calitate de “invitat”.

2.2. Tehnici de relatii publice

Poti defini tehnicile de PR ca pe instrumente folosite in mod recurent pentru a indeplini obiectivele strategice. Printre acestea se numara:

    • comunicatele de presa, care au avantajul de a fi eficiente din punct de vedere al costurilor;
    • evenimentele, care pot avea diverse obiective, precum strangerea de fonduri, cresterea comunitatii sau a gradului de cunoastere a brandului, ori dezvoltarea de parteneriate strategice;
    • parteneriatele te ajuta, de exemplu, sa iti extinzi publicul sau sa iti faci cunoscute valorile;
    • articolele de opinie, care au rolul de a informa si educa publicul privind pozitia sau valorile brandului;
  • conferintele de presa, un mod traditional si eficient de a distribui un mesaj catre segmente largi de public, prin intermediul reporterilor.

2.3. Importanta strategiilor de PR

Efectele unor strategii de relatii publice eficiente se vor reflecta atat in relatia organizatiei cu publicurile sale, cat si in performanta si rezultatele concrete ale acesteia.

Prin intermediul unui plan de PR bine pus la punct poti creste loialitatea consumatorilor tai, ceea ce se traduce prin vanzari si venituri ridicate. Comunicarea sigura si eficace va duce la crearea si mentinerea unei bune reputatii a organizatiei. In acelasi timp, vei putea intari increderea investitorilor si actionarilor, daca te ocupi de comunicare pentru o societate comerciala.

De asemenea, campaniile de relatii publice trebuie sa poata sprijini si consolida eforturile de marketing si promovare. Prin urmare, ele trebuie sa fie aliniate la aceleasi valori si obiective principale. Nu in ultimul rand, initiativele de relatii publice trebuie sa aiba in vedere cresterea gradului de cunoastere a brandului in randul publicului si de securizare a pozitiei acestuia pe piata.

3. Ce atributii si obiective are un specialist in relatii publice

Un expert in PR poate fi responsabil pentru una sau mai multe ramuri de activitate in ceea ce priveste comunicarea dintre organizatie si stakeholderii acesteia. Asadar, este posibil ca el sa se ocupe de urmatoarele “discipline”:

  • media relations, ceea ce presupune mentinerea legaturilor si comunicarea cu publicatiile si institutiile de presa;
    • relatia cu investitorii, cu scopul de a ii mentine pe acestia multumiti si increzatori in parcursul companiei;
    • relatia cu guvernul sau alte autoritati, in cazul companiilor sau organizatiilor care interactioneaza cu diverse institutii ale statului;
  • public affairs (afaceri publice), in cazul institutiilor care trebuie sa gestioneze relatiile si imaginea proprie in fata societatii civile si a stakehodlerilor;
  • relatii comunitare, pentru acele companii, organizatii si ONGuri aflate in situatia de a-si crea conexiuni cu comunitatile din jurul brandului, inclusiv cele online;
  • relatii cu clientii, pentru o buna administrare a raporturilor cu clientii si pentru a influenta pozitiv perceptiile acestora;
  • influencer marketing, care poate fi considerat si o tactica de marketing, insa cel mai important este obiectivul initiativei;
  • comunicarea de criză, care trebuie să primească o atenție specială în cazul unor evenimente nefericite, care pot afecta major reputația organizației;
  • responsabilitatea socială corporativă (CSR – Corporate Social Responsibility), care este strâns legată de valorile etice și se referă la acele inițiative de a acționa în mod responsabil față de resursele naturale și nu numai. În epoca contemporană, publicul se așteaptă de la organizații să aibă un impact pozitiv asupra mediului în care activează.

4. Ce calitati sunt necesare pentru un specialist in relatii publice

Prin determinare si dorinta de a invata, multe persoane pot face fata unui astfel de post. Exista totusi nevoia de a avea cateva abilitati, precum inclinatia spre creativitate, comunicare clara si eficienta etc, pentru a fi cu adevarat bun in acest domeniu. Iata cele mai importante skilluri pe care trebuie sa le dobandesti:

  • Aptitudini de comunicare

Dat fiind ca te ocupi de reputatia organizatiei, vei petrece timp semnificativ vorbind despre aceasta la evenimente oficiale, conferinte de presa sau in alte circumstante. De aceea, trebuie sa stii sa comunici clar, eficient si persuasiv.

  • Aptitudini de comunicare scrisa

Nu doar mesajele orale au nevoie de atentia ta, ci si cele scrise. Va trebui sa redactezi comunicate de presa, stiri legate de companie, articole de blog, continut pentru website pentru a promova organizatia.

  • Creativitate

Pe langa comunicarea eficienta, un specialist in relatii publice trebuie sa-si poata accesa latura creativa in numeroase situatii: pentru crearea unei strategii inovative si eficiente, pentru a putea transmite “povestea” organizatiei in fata publicului si pentru a persuada partenerii cu privire la valoarea si reputatia acesteia.

  • Skilluri de cercetare

Ca sa ai succes in planificarea si implementarea strategiilor de PR, este necesar sa inveti sa cercetezi piata, sa aduni informatii, sa analizezi date si statistici. Interpretarea si utilizarea acestora in favoarea companiei se afla printre responsabilitatile tale.

Desi la inceput de drum este dificil sa stapanesti toate aceste cerinte, cu ajutorul unor modele si traineri din domeniu, vei capata cunostintele si capacitatile necesare pentru a putea face fata provocarilor.

5. Cum alcatuiesti un plan de relatii publice de succes

Formularea unui plan de PR reusit este conditionata de o multitudine de factori, de la cunostintele si experienta specialistilor, pana la imaginea brandului la momentul implementarii strategiilor. Descopera, in continuare, cei mai importanti pasi pe care trebuie sa ii parcurgi.

Prima etapa este cea a cercetarii. Va trebui sa faci o evaluare a pozitiei curente a brandului, pentru a determina ceea ce trebuie sa se schimbe, sa se amelioreze si care sunt elementele pozitive pe baza carora poti construi planul. In plus, trebuie sa afli informatii despre “peisajul” economic, industrial si social curent. Strange date si statisitici care te vor ajuta sa dezvolti mesaje eficiente si propune-ti sa creezi un parcurs potrivit caruia vei implementa tehnicile si strategiile.
Relatii publice Atelierele ILBAH

Redactarea planului trebuie sa includa identificarea, stabilirea si crearea urmatoarelor elemente:

  • Definirea scopurilor si obiectivelor

Va trebui sa constientizezi ce anume iti doresti sa obtii sau sa realizezi prin intermediul acestui plan, ceea ce te va ajuta in mod vital in cadrul urmatorilor pasi.

  • Identificarea publicurilor tinta

Pentru a crea si consolida relatii in termeni pozitivi cu publicurile cheie, trebuie sa stii cui anume te adresezi. Astfel, vei putea croi si transmite mesaje care isi indeplinesc scopul. Poate fi vorba despre clienti actuali sau potentiali, investitori, analisti, vanzatori, furnizori, autoritati, angajati, familiile acestora, mass-media si asa mai departe.

  • Stabilirea strategiei

Alegerea acesteia va avea loc in functie de public si de obiective. Retine ca strategia este o abordare generala privind indeplinrea scopurilor, iar tacticile sunt activitati recurente pe care o organizatie le indeplineste pentru a implementa acea strategie: emiterea de comunicate de presa, conferinte de presa, lansarea campaniilor de awareness, activarile de brand etc.

  • Crearea mesajelor cheie

Acestea nu au doar rolul de a educa si informa, ci si pe acelea de a schimba mentalitatile si perceptiile oamenilor sau de a-i motiva sa actioneze. De aceea, ele trebuie sa fie directe si la obiect. In acest scop, te vei ajuta de datele colectate de etapa de cercetare si vei identifica acele “povesti” care stau la baza strategiei tale de PR.

  • Dezvoltarea tacticilor propriu-zise

Acestea pot fi actiuni desfasurate pe diverse platforme sau canale de comunicare, in functie de tipul mesajului si de publicul pe care il ai in vedere. Poate fi vorba despre relatii media traditionale (comunicarea cu presa), dar si de tactici de ultima ora, prin intermediul social media, prin evenimente de PR, storytelling digital si altele. Acestea trebuie sa fie aliniate la identitatea organizatiei, altfel nu vor avea impactul sperat.

  • Masurarea rezultatelor

Un bun specialist in PR stie ca eforturile de PR nu iau sfarsit odata cu implementarea campaniei. El va monitoriza si va evalua indicatorii de performanta (cunoscuti si drept KPIs – key performance indicators) pentru a masura progresul si impactul initiativelor.

Profitand de experienta si cunostintele trainerilor, dar si de resursele de care poti dispune in urma unui curs sau de pe Internet, iti poti lansa cariera de specialist sau consultat in relatii publice. Daca stii ca esti un bun comunicator, nu ezita sa-ti dezvolti un parcurs profesional pe masura.

Surse foto: Shutterstock.com