Studiile arata ca 61% dintre utilizatorii online cauta produsele pe care si le doresc direct in mediul online, iar in ultima perioada acest procent a crescut considerabil. De asemenea, 44% dintre ei ajung sa achizitioneze ceea ce si-au dorit. In aceasta era a informatiei, este aproape imposibil sa ai un business fara strategii de marketing. Ele sunt cheia succesului oricarei companii, deoarece ofera vizibilitate produselor si serviciilor oferite.

1. Strategia de marketing – ce este o strategie de marketing si care sunt beneficiile sale

Strategia de marketing se poate defini ca o metoda sau un plan de activitate alcatuit pe etape, pentru o anumita perioada de timp. Acesta se dezvolta in una sau mai multe directii care se potrivesc unei companii, pentru a maximiza toate resursele in scopul atingerii unui obiectiv. Asadar, orice business are nevoie de o strategie pe termen lung pentru a-si imbunatati vizibilitatea, sursele de venit si nu numai.

Exista o multime de moduri prin care un anumit produs sau serviciu poate fi comercializat, iar pentru fiecare dintre ele vei avea nevoie de o strategie diferita. Practic, trebuie sa ii asiguri pe potentialii cumparatori de faptul ca ceea ce le oferi tu le indeplineste toate nevoile si dorintele. Pe langa acest aspect, marketingul se foloseste in stabilirea unor legaturi constante intre business si client si ii ofera acestuia toate motivele ca el sa isi doreasca din nou serviciile companiei. Fie ca apelezi la reduceri speciale, la vouchere sau promotii, toate acestea sunt solutii de a atrage cat mai mult trafic.

Mai mult decat atat, marketingul trebuie sa imbunatateasca relatia dintre business si clientii deja existenti. Este foarte important ca cei care sunt loiali brandului sa se simta mai speciali decat ceilalti, sa faca parte dintr-o comunitate.

Cel mai important lucru din strategia de marketing in vanzari este adaptabilitatea. Orice afacere trebuie sa creeze, sa testeze si sa implementeze o metoda foarte flexibila, care sa raspunda schimbarilor de perceptie si cererii clientilor pe masura ce anii trec si gusturile se schimba. Un alt lucru ce impiedica foarte multe start-up-uri din a se dezvolta este nisarea pe un singur segment de piata. Incearca sa investighezi si sa descoperi arii noi si poate le vei accesa cu succes.

Care sunt beneficiile unei strategii de marketing bine puse la punct?

Marketingul este principala actiune care ii face pe potentialii clienti sa constientizeze existenta companiei si a produselor, expunand prin diferite campanii de promovare beneficiile acestora. De asemenea, include promovarea serviciilor pentru segmentul de public caruia i se adreseaza. Practic, prin aceste strategii, tu le spui oamenilor de ce ar trebui sa cumpere de la tine si nu de la un brand competitor.

Primul avantaj al unei strategii de succes consta in abilitatea de a identifica si de a localiza toate segmentele cheie si grupurile de consumatori potrivite pentru produsul sau serviciile pe care le comercializezi. Dupa aceasta etapa, urmeaza abordarea lor intr-un mod diferit fata de concurenta. Aceasta ar trebui sa fie punctul central al strategiilor de marketing.

De asemenea, strategia de marketing face vizibil tot ce este invizibil. Acest lucru inseamna ca o campanie de publicitate facuta „ca la carte” va oferi vizibilitate tuturor produselor tale. Mai ales in cazul start-up-urilor, telul nu este acela de a-i convinge pe toti sa cumpere, ci formarea unui renume pe piata. Daca esti la inceput si vrei ca serviciile comercializate de tine sa ajunga la cat mai multi oameni, va trebui sa cunosti, sa abordezi si sa implementezi tehnici de baza si strategii puternice care sa atraga cumparatorul. Pentru a cunoaste toate aceste lucruri, antreprenorii au doua optiuni: urmarea cursurilor unei facultati de marketing sau a unui curs de marketing online. Cel din urma are avantajul ca poti lucra cu profesionisti din domeniu pentru a invata mijloace de comunicare digitala, modul de functionare al platformelor online si al instrumentelor de marketing.

Pe langa aceste aspecte, un curs de social media te va ajuta sa intelegi cum functioneaza mediul online, ce prefera utilizatorii sa vada si sa citeasca si, de asemenea, cum sa folosesti aplicatiile in favoarea business-ului tau. Cu ajutorul unor specialisti in domeniu, vei invata cum sa stabilesti grupurile tinta si, cel mai important, cum sa iti faci mesajul auzit!

2. Tehnici de marketing online si offline si de ce trebuie sa tii cont in elaborarea unei strategii de marketing

Strategia de marketing trebuie sa fie inteleasa ca un proces de planificare si implementare a unor activitati care vizeaza atingerea tuturor obiectivelor de care compania are nevoie. Aceasta trebuie sa tina cont de trend-uri, de consumatori, de concurenta si sa tina pasul cu noile tehnologii.

Politicile si strategiile de marketing ar trebui sa se focuseze constant pe comunicarea catre consumator si sa o imbunatateasca permanent. Oamenilor le este mult mai usor sa aleaga un anumit produs daca stiu cum a fost obtinut, care este echipa care se ocupa de realizarea lui si de ce ar merita sa il achizitioneze. De aceea, modul in care un business isi prezinta serviciile va influenta foarte mult traficul de clienti.

Pentru un start-up sau pentru o firma de dimensiuni medii, marketingul este egal cu promovarea. De aceea, este important sa ai foarte mare grija atat la ce spui despre produsele tale, cat si la cum o spui. Trebuie sa te focusezi pe ce este produsul tau si de ce ar trebui ca oamenii sa il cumpere. Pentru a invata cum sa comunici cu publicul si cum sa il atragi, vei avea nevoie de cursuri care sa te ajute sa intelegi diferitele psihologii si mentalitati.

Iata care sunt principalele canale de marketing online la care poti apela:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • SEO;
  • Google Adwords;
  • Content marketing;
  • Influencer marketing;
  • Google Display.

Canale de marketing offline:

Marketingul offline are o istorie mult mai bogata decat cel online. In functie de produsul sau serviciile pe care le comercializezi, poti sa apelezi la urmatoarele strategii:

  • impartirea pliantelor;
  • distribuirea de mostre;
  • expunerea logo-ului pe mijloace de transport (autobuze, autocare, tramvaie etc.);
  • publicitatea stradala;
  • crearea unui eveniment;
  • printul de afise.

O strategie de promovare offline nu este la fel de puternica precum cea online, iar de cele mai multe ori, combinatia dintre cele doua poate reprezenta un avantaj major.

De ce trebuie sa tii cont in formarea unei strategii de marketing?

Dezvoltarea unei strategii este influentata de statusul business-ului: unde se situeaza pe piata actuala, ce potential de resurse are etc.

Principalele obiective pentru strategia de marketing sunt sustinute de:

  • cresterea vanzarilor si a fluxului de clienti;
  • identificarea unui public tinta si asigurarea de faptul ca acesta va fi atras de produs;
  • extinderea companiei;
  • obtinerea unei pozitii mai bune in spatiul pietei.

Chiar daca este extrem de important sa iti dezvolti afacerea, nu uita de misiunea principala a companiei, deoarece strategiile de marketing nu ar trebui sa o contrazica.

Etape de formare a strategiilor de marketing:

  • Analiza capacitatii de marketing a organizatiei – in aceasta analiza se evalueaza punctele forte si cele slabe ale business-ului, avantajele pe care le are si riscurile ce pot aparea pe parcurs. De obicei, companiile folosesc analiza SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) pentru a clarifica toate aceste aspecte.
  • Selectia pietei in care va functiona intreprinderea – personalul specializat va face o analiza a cererii si ofertei din piata actuala. Astfel, in functie de consumatori, necesitatea produselor companiei, avantajele si dezavantajele acestora, se va stabili carui public se adreseaza.
  • Dezvoltarea unui program de marketing – in aceasta etapa trebuie sa se stabileasca pretul produselor sau serviciilor, cum se pozitioneaza ele pe piata si cum trebuie abordata o campanie publicitara.
  • Implementarea – business-ul isi asuma contextul prevederilor strategiei de marketing.

O strategie puternica ar trebui sa acopere „cei patru P” ai unui mix de marketing: produs (specificatiile si avantajele lui), pret (stabilirea reducerilor posibile), promovare (publicitate, PR, comunicare, continut video/foto/text/audio) si plasament (modul in care produsul ajunge la client).

3. Exemple de strategii de marketing

Marketingul eficient este o masinarie in continua miscare si schimbare, deoarece trebuie sa se adapteze la nevoile clientului. Este nevoie de timp, dedicare si efort pentru a dezvolta constant o strategie care sa rezoneze cu publicul tinta. De aceea, trebuie sa cauti toate modalitatile prin care poti ajunge la ei si sa le imbunatatesti pe cat de mult posibil.

Iata cateva exemple de strategii de marketing:

Dezvolta un parteneriat cu alte firme

Aceasta strategie este mai putin folosita in Romania, pentru ca majoritatea brandurilor nu stiu cum sa o implementeze. Ei bine, nu exista o reteta anume, insa trebuie sa te gandesti la urmatoarele lucruri: ce alt brand are acelasi public tina? Cum pot ajunge produsele mele sa fie testate de clientii celeilalte companii? Daca iti pui aceste intrebari, cu siguranta vei gasi cateva raspunsuri utile!

Colaboreaza cu influenceri

In ziua de astazi, majoritatea oamenilor isi petrec timpul in mediul online, pe retelele de socializare si admira diferite persoane mai mult sau mai putin populare. Ce alta modalitate de promovare este mai buna decat clasica zicala „din gura in gura”? Cu ajutorul influencerilor vei putea ajunge la un public nou si iti vei imbunatati traficul de clienti. De asemenea, te poti orienta si catre youtuberi sau alti creatori de continut care sa iti promoveze business-ul.

Intelege cum functioneaza SEO

SEO inseamna Search Engine Optimization. Daca detii acest skill, vei invata cum poti face ca site-ul tau sa apara printre cele mai bune rezultate pe care le afiseaza Google. Aceasta „reteta”, odata ce este realizata cu succes, va genera cresteri impresionante ale traficului pe paginile tale din mediul online. Deoarece este un domeniu destul de complex, vei avea nevoie de training pentru a intelege cum functioneaza cuvintele cheie, care este rolul lor, cum sa generezi un continut de calitate in jurul acestora si multe altele. Astfel, un curs de SEO te va ajuta sa imbunatatesti calitatea serviciilor tale si, totodata, experienta utilizatorului pe site.

Lucreaza cu Facebook Ads

Facebook este o aplicatie pe care fiecare persoana o cunoaste, dar stiai ca te poate ajuta in atragerea unor clienti noi? Deoarece este platforma cu cel mai mare numar de utilizatori la nivel mondial, iti va facilita sansa ca produsele tale sa ajunga la orice client, in schimbul unei sume pentru promovare. De ce trebuie sa apelezi la un curs de Facebook Ads? Pentru ca vei putea implementa strategii si campanii de succes, vei intelege cum sa iti expui reclamele, cum ar trebui acestea sa arate si multe altele.

Foloseste Google Ads si Google Analytics

Google Ads este o metoda de advertising extrem de utila, prin care un marketer creeaza reclame online. Scopul lor este de a comunica potentialilor clienti si publicului din online lucruri despre produsele business-ului tau. Acest tool este perfect pentru companiile care vor sa beneficieze de pe urma volumului imens de cautari pe care il are Google.

Google Analytics, dupa cum ii spune si numele, este o platforma care analizeaza performantele unui site. Astfel, vei beneficia de o multime de date care iti indica nivelul de trafic si sursele care il genereaza. Aceste date sunt usor de aflat, insa doar un specialist in domeniu, care a urmat un curs de Google Ads si Analytics va stii cum sa le interpreteze si cum sa le foloseasca in avantajul business-ului.

Creeaza un blog

Foarte multe site-uri ce comercializeaza produse au si un blog in care prezinta diferite subiecte legate de serviciile lor. Prin acest mod, nu numai ca business-ul tau va demonstra ca este cel mai bun intr-un anumit domeniu, dar vei si ajunge mai usor la oameni. Trebuie sa folosesti un limbaj de specialitate, dar pe intelesul tuturor, pentru ca cititorii sa nu ramana cu nelamuriri la finalul lecturarii materialelor tale.

Asadar, daca vrei ca business-ul tau sa se bucure de cele mai bune strategii de marketing, trebuie sa investesti in cunoasterea cat mai detaliata a acestora. Incepe chiar acum sa iti conduci afacerea catre succes!

Sursa foto: Shutterstock.com.