Marketingul a devenit parte din viata de zi cu zi, acesta referindu-se, in general, la promovarea si vanzarea de produse si servicii. Acest concept, insa, are la baza mai multe elemente specifice menite sa scoata din anonimat un lucru simplu si sa il transforme intr-unul dorit de foarte multe persoane.

Exista mai multe tipuri de marketing, printre care se numara cel direct, cel digital si cel operational, acesta din urma fiind cel mai utilizat de catre afaceri din toata lumea.

Din dorinta de a aborda promovarea la un nivel mult mai profund, a aparut mixul de marketing, care a fost definit pentru prima data de catre Neil H. Borden si care contine 4 elemente care stau la baza unui program de promovare a unei afaceri.

Exista atat mixuri de marketing realizate pentru produse, cat si pentru servicii, insa pentru a deprinde tainele acestora atunci cand vrei sa lansezi sau sa extinzi o afacere, te poate ajuta un curs de specialitate.

In acest articol poti descoperi ce este mixul de marketing, caracteristicile sale si utilitatea unor cursuri, cu ajutorul carora sa intelegi cum iti poti promova afacerea.

1. Mixul de marketing: definitie si caracteristici

Daca esti la inceput de drum in lumea afacerilor sau pana acum ai utilizat metode mai simple pentru a-ti promova firma, si te intrebi ce este mixul de marketing, cea mai simpla definitie a acestuia poate fi totalitatea instrumentelor folosite pentru a atinge obiectivele de dezvoltare a unui business. Desi pare destul de simplu, acesta este, de fapt, un domeniu complex in care trebuie sa tii cont de factori multipli si diversi pentru a obtine rezultatele dorite.

Una dintre cele mai bune definitii ale mixului de marketing este cea realizata de catre Edmund Jerome McCarthy, profesor de marketing si autor american.

Clasificarea mixului de marketing propusa de McCarthy este cea a celor 4P:

  • Produs (product) care acopera atat bunul, cat si caracteristicile si serviciile aferente oferirii acestuia;
  • Pret (price) care se refera si la discounturi, vouchere si chiar optiuni de creditare in anumite situatii, in afara pretului produsului;
  • Punct de distributie (place) care se leaga de toate canalele de distributie a produsului;
  • Promovare (promotion) care interconecteaza toate strategiile si metodele de promovare a produsului.

Recent, Booms si Pitner au adaugat inca 3 clasificari mixului de marketing in servicii si anume :

  • Persoane (people) care reprezinta principala cheie spre succesul oricarei afaceri;
  • Procese (procedures) care presupun folosirea celor mai bune sisteme si standarde de calitate in crearea bunului;
  • Prezenta fizica (physical evidence) sau dovada fizica a faptului ca bunul a ajuns la destinatar.

Pentru a putea integra toate aceste caracteristici in mixul de marketing pe care-l doresti si a crea o strategie adecvata modelului tau de business, cursurile de marketing online si/sau de PR si comunicare pot fi un bun inceput.

De asemenea, te poti orienta catre mixul de marketing in servicii sau al unui produs, in functie de specificul afacerii tale.

2. Mixul de marketing in servicii si tipuri de cursuri la care te poti inscrie

Mixul de marketing in servicii este folositor indiferent de afacerea pe care o conduci. Daca doresti sa o faci mai vizibila sau sa o extinzi, ai acces la diverse cursuri adaptate pentru sectorul in care lucrezi.

In servicii, mixul de marketing, de exemplu, poate fi folosit intr-o afacere care se adreseaza celor in cautarea unor servicii de zugraveala sau de planificare de diverse evenimente, acestea numarandu-se printre cele de succes sectoare de activitate. Astfel, poti urma cursuri de design interior, de specialist decorator interioare, respectiv de decorator floral si wedding planner, pentru a te diferentia in multime.

3. Mixul de marketing al unui produs si cursuri aferente

In comparatie cu promovarea unui serviciu, mixul de marketing al unui produs este diferit si va avea nevoie de mai multe canale de comunicare prin intermediul carora sa ii prezinti punctele forte, in asa fel incat sa scoti in evidenta principalele atuuri.

In promovarea unui produs, printre cele mai folositoare cursuri sunt cele de SEO (Search Engine Optimization), de Social Media, Google Ads si Analytics si chiar Facebook Ads, pentru a avea acces la toate canalele folosite de potentiali cumparatori. Mai mult de atat, cu ajutorul acestora vei putea viza exact tipurile de cumparatori care te intereseaza. Iata, asadar, cum mixul de marketing si diferitele caracteristici ale acestuia se impletesc pentru a te ajuta sa te diferentiezi de celelalte afaceri si sa iti atingi obiectivele.
Mixul de marketing 2 Atelierele ILBAH

In concluzie, mixul de marketing poate fi folosit pentru promovarea unei afaceri indiferent de domeniul de activitate, serviciile sau produsele puse pe piata. Acesta este un intreg conglomerat pe care il poti intelege cu ajutorul unor cursuri usor de accesat si de urmat, care sa te ajute sa dezvolti nu doar business-ul tau, dar si pe tine ca persoana.

Sursa foto: Pixabay.com