Crearea continutului vizual a fost mereu o componenta importanta pentru promovarea brandurilor, iar popularitatea acestuia sporeste in fiecare an. De aceea, persoanele care stiu sa produca imagini de inalta calitate, dorite de public, vor putea mereu sa-si asigure venituri semnificative. Asadar, fotografia de produs este un skill pentru care va exista intotdeauna cerere pe piata serviciilor. Daca iti surade ideea de a crea astfel de continut, citeste articolul de mai jos, din care vei afla informatiile esentiale despre acest subiect.

1. Ce este fotografia de produs si ce poti fotografia?

Fotografia de produs reprezinta acele imagini ale unui bun oferit spre vanzare. Mai este denumita si fotografie comerciala si este menita sa atraga potentialii cumparatori sa achizitioneze produsele fotografiate. O imagine de calitate va prezenta detaliile si caracteristicile obiectului care nu pot fi redate prin texte descriptive.

Scopul fotografiei de produs este acela de a oferi consumatorului o impresie completa asupra bunului ce poate fi achizitionat. Odata cu evolutia canalelor social media, fotografia de produs poate reda si alte imagini, care nu redau exact obiectul de cumparat, ci scopul utilizarii, spre exemplu.

Fotografia de produs are ca subiecte o multitudine de optiuni: obiecte de decor, mobila, articole si accesorii vestimentare, produse cosmetice si de ingrijire personala, aparatura si echipamente din diverse domenii, produse culinare, creatii artistice si multe altele.

Tipuri de fotografie de produs

In functie de ceea ce ilustreaza si de mesajul pe care il transmit, imaginile pot fi:

  • cu fundal alb, specifice site-urilor extinse unde se vinde un numar mare de produse;
  • contextuale, care arata produsul aflat in uz;
  • de lifestyle, in care produsele sunt folosite de oameni;
  • la scara, pentru a ilustra atat dimensiunile produsului, prin raportarea la un termen de referinta, cat si detaliile acestuia;
  • detaliate, care ilustreaza elemente de mici dimensiuni ce nu pot fi redate intr-o fotografie standard;
  • de grup, in care sunt redate mai multe produse care au legatura intre ele;
  • flat lay, adica imagini care sunt fotografiate de deasupra;
  • de ambalaj.

2. Avantajele fotografiei de produs ca sursa de venit

Daca ai un simt estetic ceva mai dezvoltat si esti in cautarea unui domeniu prin care sa-l poti fructifica, atunci trebuie sa incerci fotografia de produs. Exista o serie de motive pentru care aceasta alegere se va dovedi una potrivita pentru tine.

  • Este un skill pentru care exista mereu cerere si care iti va aduce venituri considerabile. Promovarea produselor are loc preponderent in mediul digital, unde este necesar continutul vizual. Prin urmare, exista un flux constant de clienti.
  • Nu ai nevoie de investitii exorbitante. Chiar daca aparatura foto profesionala poate atinge preturi destul de ridicate, pentru inceput nu ai nevoie de echipamente extrem de costisitoare. Singurul pas obligatoriu este acela de a achizitiona un aparat foto DSLR sau mirrorless. In ceea ce priveste fundalul si luminile, poti utilia lucruri pe care le ai deja in casa: obiecte de iluminat, suprafete albe etc. Cu timpul, poti adauga aparatura la kit-ul tau.
  • Cu dedicare si intr-un cadru potrivit, poti avansa extrem de rapid. Nu trebuie sa astepti mult timp pentru a incepe sa castigi din aceasta activitate. Iti poti face un portofoliu fotografiind obiecte si produse pe care detii, sau poti face acest lucru pentru prietenii tai. De asemenea, in cadrul unui curs de fotografie acreditat, cum este cel oferit de Atelierele ILBAH, vei avea ocazia sa creezi imagini cu ajutorul carora sa te promovezi, pentru a atrage clienti.

3. Echipamente necesare pentru fotografia de produs

Pentru a realiza fotografie de produs vei avea nevoie de aparatura cu care sa surprinzi imaginile. Cu toate ca telefoanele din ziua de astazi sunt performante si poti face poze frumoase cu ele, daca vrei sa iti asiguri venituri consistente, vei avea nevoie de echipament adecvat.

Primul pas pe care trebuie sa il faci este sa detii o camera DSLR sau mirrorless, cu ajutorul carora realizezi imagini de calitate si rezolutie inalta. De asemenea, este recomandat sa adaugi un obiectiv cu distanta focala de 50 de milimetri, potrivit pentru a scoate in evidenta caracteristicile produsului fotografiat. Pe piata exista astfel de obiective la diverse preturi si poti gasi inclusiv optiuni second-hand.

Daca resursele financiare iti permit, kit-ul tau de fotografie ar trebui sa mai includa urmatoarele:

  • obiectiv macro, util pentru a surprinde obiecte si detalii de mici dimensiuni;
  • obiectiv cu zoom, util pentru versatilitatea sa, care te va ajuta sa realizezi fotografii de lifestyle sau outdoors, atunci cand situatia o impune;
  • obiectiv tilt-shift, cu ajutorul caruia poti controla perspectiva si planul de focalizare;
  • trepied;
  • lumini speciale pentru studio – reflectoare, lightbox etc.;
  • recuzita – fundaluri si elemente de decor care sa puna in valoare imaginile si produsul fotografiat;
  • software de editare – Adobe Lightroom si Photoshop.

Nu-ti face griji daca nu poti achizitiona toate acestea inca de la inceput, elementul cel mai important este camera foto si dorinta ta de a invata si de a experimenta!

Fotografia de produs

4. Fotografia de produs – tehnici si sfaturi pentru incepatori

Fotografiile pe care le realizezi sunt reflexia stilului tau unic si ele vor atrage publicul tinta specific limbajului tau vizual. Retine insa ca exista o serie de tehnici si bune practici.

  • Asa cum este mentionat la punctul anterior, echipamentul de baza este esential. Chiar daca pe social media observi numeroase fotografii facute cu telefonul, pentru pagina oficiala de prezentare a produselor ai nevoie de o camera si de un obiectiv de inalta calitate. La nevoie, poti imprumuta aparatura de la un centru de inchirieri sau de la un fotograf profesionist.
  • Alege fundalul adecvat. Anumite produse si canale de promovare din e-commerce pot fi prezentate fara probleme pe un fundal alb simplu, iar altele iti pot oferi libertate de a experimenta. Alege acel background care reflecta estetica dorita, in timp ce fotografia trebuie sa fie focusata pe produs.
  • Ia in considerare contextul, atat in raport cu produsul tau, cat si cu eventualii cumparatori. Este important sa ilustrezi produsul in uz, folosindu-te de fundaluri contextuale si de recuzita. In plus, trebuie sa te gandesti la situatiile in care potentialii consumatori ajung sa vada fotografiile. Daca acestea vor fi vizualizate pe telefonul mobil, atunci este de preferat sa oferi fotografii cu zoom-in si prim-planuri cu cele mai importante caracteristici ale produsului.
  • Dupa ce capeti experienta, incearca sa realizezi imaginile cu scopul de a fi reutilizate. Deoarece fotografiile de produs reprezinta o investitie semnificativa, clientul isi doreste sa profite la maximum de ea. De aceea, ele trebuie sa poata fi utilizate in mai multe scopuri: comert electronic, campanii de marketing digital, publicitate, pe retelele sociale, in e-mailuri, dar si pentru etichetare si ambalare.
  • Atentie la detalii! Este esential sa inveti sa editezi fotografiile, indiferent cat de buna ti se pare imaginea originala. Este posibil sa existe nevoia de a retusa imperfectiuni care pot distrage atentia privitorilor si care au un impact negativ asupra conversiilor. Munca de editare poate ridica dificultati incepatorilor, insa un curs de Photoshop te poate ajuta sa treci peste acest obstacol.
  • Nu ezita sa externalizezi anumite servicii, pentru a putea livra la timp imaginile, la o calitate inalta. Anumite modificari, precum eliminarea fundalului ori schimbarile de culoare necesita intervale lungi de timp. Daca descoperi ca petreci prea mult timp in post-procesare sau inca nu stapanesti acest proces, apeleaza la furnizori.

Fotografia de produs

5. Ce greseli sa eviti in fotografia de produs

Pentru a te asigura ca livrezi cele mai bune fotografii de produs, acorda atentie tuturor detaliilor si evita greselile enumerate mai jos.

Iluminare de slaba calitate

Iluminarea joaca un rol crucial in fotografie, nu doar cea de produs, ci intotdeauna. Daca aceasta este realizata incorect, nu o vei putea corecta in totalitate in post-procesare, asa ca este indicat sa faci asta inca de la inceputul sedintei foto. Cea mai des intalnita eroare este amestecul surselor de lumina (cea de zi, naturala, cu cea fluorescenta). Fiecare tip de lumina necesita setari diferite de balans de alb pe camera, asa ca daca le vei amesteca, iti vei crea dificultati inutile.

Desi liminile profesional de studio nu sunt esentiale, acestea iti vor oferi intotdeauna cele mai bune si mai consistente rezultate. Lumina naturala provenita de la soare se afla pe locul al doilea, insa risti sa pierzi detalii esentiale, iar calitatea poate avea de suferit. Prin urmare, gaseste echilibrul potrivit intre iluminare, umbra si luminozitate

Balans de alb incorect

Alegerea corecta a acestei setari iti va oferi siguranta ca nuantele din fotografie raman fidele celor orginale. Prin urmare, ai grija ca imaginile sa nu devina prea “calde” sau prea “reci”. Aceasta setare depinde de iluminare. Cea fluorescenta si LED produc fotografii reci iar lumina naturala si becurile obisnuite creeaza tonuri calde. In ambele cazuri este nevoie de compensare prin reglarea balansului de alb.

Reflexiile

Daca ai mai multe surse de lumina, suprafetele reflectorizante ale produsului pot cauza probleme. O solutie la indemana o reprezinta sursele de lumina difuza, iar uneori poate fi necesara retusarea fotografiilor intr-un program de editare.

Detalii care distrag atentia privitorului

Fundalurile si elementele de recuzita pot contribui la realizarea unor fotografii reusite, insa pot fi, totodata, cauza unor erori. De aceea, pentru imaginile principale ale unui produs, un fundal alb simplu sau gri deschis functioneaza cel mai bine in aproape orice situatie. Acestea evidentiaza produsul si elimina orice distragere a atentiei, pe cand un fundal aglomerat creeaza mult “zgomot” inutil.

Produsele nepregatite pentru sedinta foto

Atunci cand pregatesti un produs pentru fotografiere, asigura-te ca este curat, fara cute (in cazul hainelor) si ca nu are amprente sau alte urme. Camera va scote mereu in evidenta aceste detalii. Este indicat sa ii comunici aceasta nevoie clientului, pentru a nu pierde timp pretios in ziua sedintei foto.

Imagini neclare

Incetosarea fotografiilor este o alta problema comuna, cauzata de miscarea camerei in timp ce faci fotografia sau de focalizarea gresita a camerei. Pentru a evita consecintele miscarii aparatului foto, utilizeaza un trepied si activeaza temporizatorul pentru a intarzia declansatorul. Astfel nu vei risca sa atingi camera atunci cand este realizata fotografia. Pentru a te asigura ca distanta focala este cea corecta, singura solutie este sa nu te grabesti si sa focalizezi corect, deoarece nu vei putea remedia acest aspect in timpul editarii. Anumite obiecte de mici dimensiuni nu iti permit sa focalizezi intreaga imagine, asa ca este recomandat sa te concentrezi pe cel mai important element al produsului si apoi sa creezi alte fotografii care sa surprinda celelalte aspecte.

Fotografii insuficiente

Aceasta greseala poate fi evitata simplu: realizeaza mai multe imagini! In plus, asigura-te ca le surprinzi din diferite unghiuri.

Lipsa editarii

Retusarea sau editarea fotografiilor sunt esentiale in fotografia de produs. Imaginile vor fi analizate de catre potentialii cumparatori, asa ca trebuie sa fie perfecte. Indiferent de cat de buna este fotografia initiala, ea nu este suficient de buna pentru a fi folosita fara editare in Lightroom sau Photoshop. Cu ajutorul acestor programe, vei indeparta pete minore sau alte detalii pe care nu le-ai observat atunci cand ai facut fotografia. In plus, poti ajusta culori si poti perfectiona fundalurile. Daca nu stapanesti editarea sau nu ai timp suficient, nu ezita sa externalizezi aceasta etapa. Chiar si fotografii profesionisti apeleaza la aceasta solutie.

Lipsa uniformitatii

O greseala care iese in evidenta pe paginile sau site-urile de e-commerce este existenta stilurilor fotografice multiple. Uneori vei observa ca anumite magazine online au unele produse fotografiate pe fundal alb, altele pe fundal gri, iar unele amplasate in aer liber sau pe un fundal cu totul contrastant fata de celelalte. Indiferent de stil si decor, toate produsele trebuie sa fie afisate uniform. Prin urmare, daca decizi sa schimbi stilul de fotografiere, atunci trebuie sa revii si asupra fotografiilor anterioare.

In concluzie, fotografia de produs poate fi o activitate placuta, pe care o poti stapani intr-un timp scurt, mai ales daca inveti de la instructori cu experienta, intr-un cadru organizat. Nu ezita sa iti fructifici pasiunea pentru frumos si sa iti castigi existenta in acest mod!

Surse foto: Shutterstock.com, Unsplash.com, Pexels.com