Marketing-ul online sau marketing-ul digital a devenit unul dintre cele mai populare si profitabile industrii. Cum s-a intamplat asta? Odata cu avansul tehnologiei, marketingul a trebuit sa se adapteze, iar metodele prin care companiile, firmele mici sau start up-urile se ocupau de marketing au trebuit sa se schimbe in functie de noile obiceiuri ale cumparatorilor. De-a lungul ultimilor ani, modul in care marea majoritatea a oamenilor face cumparaturi s-a schimbat radical. Daca acum 20 de ani cumparaturile online erau la inceput, in ziua de astazi acestea au devenit la fel de populare precum cumparaturile traditionale. De asemenea, daca promovarea in magazine functiona perfect acum 20 de ani, astazi promovarea pe internet, pe retelele sociale si cu ajutorul Google a devenit un mijloc esential de advertising. Un lucru este sigur: marketingul online este un domeniu care va continua sa se dezvolte odata cu avansul tehnologiei. De aceea, specializarea in marketing-ul digital iti poate aduce o cariera in care sa iti folosesti creativitatea si in care sa inveti mereu lucruri noi. Iata ce este marketing-ul online, ce presupune o specializare in acest domeniu si ce activitati NU include:

1. Ce este marketing-ul online

Marketing-ul online nu se diferentiaza foarte mult de cel traditional atunci cand vine vorba de scopurile sale. Mai exact, acest tip de marketing are ca scop generarea de vanzari, dar si promovarea cu scopul de a creste vanzarile pe toate canalele online.

Canalele online pot varia de la site-uri web si pana la retele sociale. Unde apare diferentierea intre marketing-ul digital si cel traditional? Atunci cand vine vorba de activitatile pe care le presupune fiecare dintre ele. Marketing-ul digital implica diverse tehnici de promovare si crestere a vanzarilor in online, precum optimizarea SEO, marketing-ul pe retelele sociale sau email marketing. Am pregatit mai multe detalii despre fiecare dintre acestea in capitolul urmator, pentru a avea o perspectiva mai ampla asupra activitatilor de marketing digital.
Despre MARKETING ONLINE Atelierele ILBAH

2. Cu ce se ocupa un specialist in marketing online

Marketing-ul online in Romania nu difera foarte mult, ca activitati de baza, comparativ cu marketing-ul digital in alte tari, insa task-urile sunt deseori complexe si necesita o intelegere foarte buna a felului in care functioneaza atat marketing-ul traditional, cat si mediul online. Iata care sunt cele mai importante activitati in acest domeniu si cum se desfasoara ele:

  • E-mail Marketing

Cu siguranta ai primit pana acum cel putin un e-mail din partea unei companii. Poate au vrut sa te anunte despre o noutate in firma lor, cum ar fi o noua colectie in cazul unui magazin de haine, sau poate au vrut sa iti ofere un discount la o achizitie. Marketing-ul prin e-mail are loc, asa cum ii spune si numele, exclusiv prin corespondenta electronica si foarte multe companii de prestigiu il folosesc. Desigur, task-ul nu este unul banal, acela de a trimite e-mail-uri si atat. In cazul in care o companie incearca sa atraga si sa retina clienti sau sa creasca vanzarile cu ajutorul acestei activitati, atunci fiecare e-mail trebuie sa fie gandit foarte bine, astfel incat sa trimita exact mesajul care ar putea duce la mobilizarea potentialului client. Exista mai multe tipuri de e-mail-uri care se pot trimite in cadrul e-mail marketing:

  • Newsletter. Un newsletter este o metoda populara de a retine clienti si de a obtine implicare din partea lor (vizitare a site-ului, achizitii). Gandeste-te la newsletter ca la o revista saptamanala, bilunara sau lunara pe care un business ar crea-o. Trebuie sa le oferi cititorilor informatii valoroase care sa ii conduca catre business-ul tau. Spre exemplu, daca alcatuiesti un astfel de e-mail pentru o companie ce vinde produse anti-virus pentru calculatoare, le poti trimite cititorilor sfaturi utile pentru a ramane in siguranta pe internet sau trenduri de protejare a datelor.
  • E-mail-uri promotionale. Astfel de e-mail-uri promoveaza, de cele mai multe ori, un nou serviciu sau produs. Spre exemplu, atunci cand o cafenea lanseaza o noua reteta de cafea, poate trimite un e-mail promotional cu detalii despre noua cafea si un cod de reducere la achizitia acesteia.
  • E-mail-uri de pastrare a clientilor. Aceste tipuri de e-mail de adreseaza clientilor care nu sunt foarte activi. Acestora le poti trimite e-mail-uri in care soliciti feedback, dar si e-mail-uri cu oferte speciale, care ar putea fi pe placul lor.

 

  • Social Media Marketing

Marketing-ul pentru social media foloseste tool-urile oferite de aceste retele pentru a promova si a creste vanzarile folosind canale precum Facebook, TikTok, Instagram sau Pinterest. In prezent, cele mai populare campanii au loc pe Facebook, Instagram sau TikTok. Iata care sunt cei mai importanti pasi atunci cand vine vorba de social media marketing:

  • Targetarea: cel mai important aspect este cui anume te adresezi. Trebuie sa stii exact la cine vrei sa ajunga postarile tale, iar mai apoi sa faci o segmentare corespunzatoare. Din fericire, retelele sociale ofera posibilitatea de a targeta exact audienta pe care ti-o doresti si iti pune la dispozitie date demografice si geografice.
  • Strategia: o campanie social media incepe cu o strategie pe masura, ceea ce inseamna ca trebuie sa se decida obiectivele campaniei (spre exemplu, cresterea vanzarilor cu 5%), canalele care se vor folosi (spre exemplu, Instagram si Facebook) si tipul de continut care urmeaza sa fie postat (spre exemplu, testimoniale ale unor influenceri care au folosit produsele).
  • Planning: un scurt plan al postarilor care urmeaza sa fie publicate este necesar. Se vor folosi imagini, video-uri, text? Daca da, ce anume va contine, in mare, fiecare postare si cand anume se va posta fiecare dintre ele?
  • Masurarea engagementului: mai exact, monitorizarea implicarii user-ilor si modului in care acestia reactioneaza la continut. Nu iti face griji, pentru a face asta vei avea la dispozitie tool-uri si aplicatii speciale, nu este o munca pe care sa o faci manual, luand fiecare comentariu si like la rand.

 

  • SEO and Content Marketing

Ce este SEO? Ei bine, este prescurtarea de la Search Engine Optimization si se traduce in „Optimizarea pentru motoarele de cautare”. Dar ce inseamna asta, mai exact?

Ei bine, cautarile pe Google, Bing si orice alte motoare au la baza cuvinte cheie, care sunt folosite de cat mai multi utilizatori pentru a gasi ce au nevoie. Tehnicile SEO ajuta la gasirea cuvintelor cheie relevante pentru un brand sau o afacere si le folosesc pentru ca website-ul afacerii sa apara cat mai aproape de primele rezultate atunci cand utilizatorii cauta online. Spre exemplu, daca ai un business specializat in livrarea de cafea, ar fi bine ca site-ul tau sa apara cat mai aproape de prima pagina sau chiar pe aceasta, atunci cand utilizatorii care ar putea fi interesati cauta „livrare cafea acasa”, „comanda cafea”, „cafea proaspata” sau alte lucruri asemanatoare. Aceasta practica va creste traficul pe site-ul respectiv si va aduce vizibilitate, dar si o posibila crestere a utilizatorilor care interactioneaza cu business-ul (cumpara, rezerva, cer detalii etc.).

Optimizarea unui site nu se face numai la nivel de cuvinte cheie folosite in textele de pe site, dar si la nivel de interfata, pentru ca aceasta sa fie cat mai user friendly, usor de accesat de pe orice dispozitiv, dar si din punct de vedere al graficii.

Content Marketing reprezinta crearea de continut relevant, atat din punct de vedere al cuvintelor cheie, cat si din punct de vedere al informatiei oferite. Spre exemplu, pentru a optimiza un site cat mai bine, se poate folosi sectiunea de blog a acestuia pentru a urca articole care contin toate cuvintele cheie relevante business-ului, dar care sunt, in acelasi timp, si de calitate.

3. Cum devii expert in marketing online

Adevarul este ca nu poti invata totul despre marketing-ul online deodata, deoarece este un domeniu dinamic, unde trebuie sa fii mereu la curent cu noile tendinte lansate de motoarele de cautare, de retelele sociale si de avansul tehnologiei. Insa, odata ce pornesti pe acest drum si inveti bazele, iti va fi mult mai usor, pe viitor, sa obtii un job in aceasta arie si sa ramai la curent cu toate schimbarile care apar pe parcurs. Daca iti doresti sa faci primii pasi in marketing-ul digital, iata cum poti incepe:
Despre MARKETING ONLINE Atelierele ILBAH

  • Un curs de marketing online. Un astfel de curs te poate ajuta sa iti pui bazele in domeniu, ca mai apoi sa poti incepe sa profesezi. Odata ce ai cunostinte de baza, te poti specializa direct la locul de munca, cu ajutorul unui internship.
  • Un curs SEO – Search Engine Optimization. Partea de SEO este una dintre cele mai populare atunci cand vine vorba de marketing-ul digital si iti poate oferi un start foarte bun in domeniu.
  • Un curs Social Media. Retelele sociale sunt o parte foarte importanta a marketing-ului online, dar si a vietii de zi cu zi a milioane de oameni. De aceea, un curs de social media iti poate oferi un start in marketing-ul online, dar si in orice alt domeniu legat de aceste retele, cum ar fi influencing.
  • Un curs Facebook Ads. Daca iti doresti sa inveti un skill care iti poate aduce un job, dar si un start pentru a invata mai apoi despre alte ramuri alte marketing-ului digital, atunci un curs in care sa inveti cum sa creezi si sa implementezi campanii pe Facebook este o alegere buna.

Daca iti doresti sa stii ce studii superioare ti-ar putea fi de folos, printre ele se numara programele oferite de Facultatea de Marketing, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice, indiferent de universitatea de care acestea apartin.

4. Despre marketing-ul online: ce activitati NU se incadreaza in domeniul marketing-ului online

Marketing-ul online este un domeniu vast, divers si dinamic, iar de aceea poate fi foarte usor sa il confunzi cu alte sfere de activitate cu care se aseamana. Iata ce activitati nu se incadreaza in domeniul marketing-ului digital, desi exista asemanari:

  • PR – Relatii publice

Relatiile publice reprezinta activitatile prin care o organizatie sau o companie comunica cu publicul sau, in timp ce marketing-ul digital se axeaza pe promovare pentru a creste vanzarile si vizibilitatea, strict in mediul online. Activitatile pe care le pot avea in comun un specialist marketing si unul de PR sunt campaniile pe retelele sociale sau organizarea de evenimente in mediul online. Pentru a te specializa in domeniul relatiilor publice, ai nevoie de un curs de PR sau de cursurile unei facultati cu specializare in stiintele comunicarii.

  • Publicitate

Publicitatea poate fi parte dintr-o strategie mai mare de marketing a intregii companii sau poate functiona pe cont propriu in cadrul anumitor business-uri. Aceasta se ocupa cu promovarea unor produse sau servicii cu ajutorul textelor, imaginilor, elementelor auditive si nu numai, cu scopul de a convinge oamenii sa cumpere. Publicitatea nu are loc numai online, ci foloseste si alte canale, cum ar fi panourile outdoor, radioul sau televiziunea. Despre publicitatea online se poate spune ca se aseamana cu marketing-ul online, insa prima este, de obicei, de scurta durata si nu implica strategii pe termen foarte lung. Spre deosebire de content marketing, care isi propune sa informeze user-ul, nu numai sa il convinga sa cumpere, in publicitate textele nu isi propun sa ofere informatii valoroase, ci doar sa ofere user-ului motivatia de a cumpara.

Marketing-ul online este un domeniu ce ofera perspective reale de viitor, deoarece tehnologia nu va pleca din vietile noastre prea curand, ci dimpotriva. Job-urile in acest domeniu sunt dinamice si iti dau posibilitatea de a-ti folosi imaginatia si creativitatea pentru a da nastere unor strategii unice. In plus, vei castiga expertiza si in alte arii importante, cum ar fi retelele sociale, crearea de continut sau modul in care motoarele de cautare functioneaza. Nu iti face griji daca nu ai studii superioare in domeniu, dar vrei sa incepi o cariera in marketing digital, deoarece cursurile de specializare iti pot oferi tot ceea ce ai nevoie pentru un start de succes.

Sursa foto: Pexels.com.