Decizia de a porni pe aceasta cale a antreprenoriatului este una foarte curajoasa. Inseamna ca esti pregatit sa iesi din zona de confort si sa descoperi ce inseamna sa fii propriul tau sef, dar si sa ai alte persoane care depind de hotararile tale. Indiferent de motivul pentru care ai luat aceasta decizie, trebuie sa fii pregatit pentru nenumaratele incercari care te vor astepta. Nu te speria! Cu ajutorul unor cursuri si al cunostintelor pe care le vei dobandi pe parcurs, vei fi pregatit sa infrunti provocarile deschiderii propriei afaceri. Daca vrei sa stii ce inseamna un antreprenor in Romania si cum poti deveni unul, citeste in continuare acest articol.

1. Ce este un antreprenor?

Antreprenorii sunt vazuti adesea drept intreprinzatori, persoane care isi doresc sa puna pe piata ceva inovator, cu un comportament energic si proactiv. Ei isi asuma riscuri pentru a-si transforma simpla pasiune sau idee intr-o afacere de succes si nu se opresc pana cand nu obtin acest lucru.

Stiai ca?…

Termenul „antreprenor” isi are originea in limba franceza, si anume verbul „entreprendre”, pe care il putem traduce in romana drept „a intreprinde”.

2. Care sunt calitatile unui antreprenor de succes?

Daca iti doresti sa devii un antreprenor de succes, este nevoie sa stii care sunt calitatile care te vor ajuta. Este posibil ca pe unele dintre acestea sa le ai deja, iar pe celelalte le vei putea dobandi pe parcurs:

  • Gandirea strategica

Ea te va ajuta in momentul in care vei fi pus in fata anumitor riscuri pentru care va trebui sa gasesti o solutie cat mai inteligenta, luand in calcul o multitudine de factori.

  • Managementul timpului

Trebuie sa pui in aplicare diverse tehnici prin care sa iti organizezi timpul pentru a munci cat mai eficient. Le poti invata chiar in cadrul cursului de antreprenoriat.

  • Brandingul personal

La fel cum vei gandi cu mare atentie imaginea de brand a firmei, vei fi nevoit sa aplici aceleasi considerente si persoanei tale. Imaginea pe care o ai va conta mult in desfasurarea interactiunilor cu alti „colegi de breasla”, dar si cu furnizorii sau clientii.

  • Gandire out of the box

Pentru a te putea diferentia de competitie, vei fi nevoit sa gasesti solutii neobisnuite, solutii la care ceilalti nu s-au gandit pana acum.

  • Stapanirea metodelor de negociere

Utile in special in cazul relatiilor stabilite cu diversi furnizori, dar si in relatiile cu clientii.

Antreprenorul-persoana-care-ti-poate-transforma-visul-intr-o-afacere-profitabila-1-Atelierele-ILBAH

  • Perseverenta

Este posibil ca, intr-un anumit moment, sa te „impotmolesti” intr-o anumita problema. Aceasta calitate iti va fi de ajutor pentru ca nu trebuie sa te lasi invins de diversele probleme care pot aparea, ci sa continui sa incerci sa gasesti cea mai buna solutie.

  • Invatarea din greseli

Atat ale tale, pentru ca inevitabil vei face cateva alegeri gresite de-a lungul timpului, cat si ale celorlalti.

  • Optimism

Tu trebuie sa fii prima persoana care crede in posibilitatea de succes a ideii tale, doar in acest mod ii vei putea convinge si pe ceilalti sa creada in tine si in ideea ta. Obisnuieste-te sa vezi partea buna a lucrurilor, chiar si atunci cand esti inconjurat de probleme! Cu acest mindset, vei reusi sa gasesti mai usor solutii pentru obstacolele care iti apar in cale.

  • Stapanirea abilitatilor de comunicare

Trebuie sa stii cum sa ii asculti pe ceilalti, dar si cum sa ii faci pe ceilalti sa te asculte pe tine.

  • Dorinta de a fi in permanenta informat

Vei fi nevoit sa stii care sunt noutatile atat in ceea ce priveste domeniul afacerii tale, cat si noutatile societatii pe plan national si mondial. Daca vei ramane constant informat, vei putea observa diverse trenduri de consum inaintea concurentei si vei putea, astfel, sa reactionezi mai rapid decat ei.

  • Focus

Trebuie sa ai puterea de a te concentra pe obiectivele pe care ti le-ai setat, fara ca atentia sa iti fie distrasa de alte lucruri.

Daca observi ca anumite elemente au tendinta de a-ti distrage constant atentia, incearca sa le elimini din mediul de lucru.

Antreprenorul - persoana care isi transforma visul intr-o afacere profitabila slide

Spre exemplu, in cazul in care esti tentat sa iti verifici notificarile de pe telefon la fiecare cinci minute si nu ai (inca) indeajuns de mult autocontrol, pune telefonul intr-o alta parte a camerei sau intr-un sertar al biroului. Cu timpul, prin exercitiu, iti vei dezvolta abilitatea de a ignora complet lucrurile care iti distrag atentia atunci cand lucrezi.

  • Dorinta de a te dezvolta in mod constant

Datorita faptului ca apar aproape mereu noi tehnologii care te pot ajuta, trebuie sa fii dispus sa inveti despre acestea si sa gasesti modalitatea prin care le poti implementa in afacerea ta. Tot aici, este important de mentionat ca nu trebuie sa iti fie frica de schimbarile care pot aparea de-a lungul drumului catre succes. Daca, spre exemplu, ai ajuns la concluzia ca ar trebui sa modifici anumite caracteristici ale produsului tau pentru ca acesta sa fie mai interesant in ochii publicului, nu iti fie teama sa pui in practica acest lucru.

  • Persuasiune

Vei fi nevoit sa ii convingi pe cei din jur sa aiba incredere in tine, fie ca este vorba despre angajati, fie ca este vorba de parteneri sau clienti, iar persuasiunea iti va oferi cateva metode prin care poti face acest lucru cu usurinta.

  • Capacitatea de a lua decizii rapide

Deciziile nu trebuie sa fie doar rapide, ci sa fie si eficiente din punct de vedere al impactului pe care il vor avea asupra business-ului, oricat de nesigure ar fi circumstantele. Multe dintre problemele care vor aparea vor fi situatii de criza, iar tu va trebui sa reactionezi cat mai repede cu putinta, pentru a rezolva aceste situatii neplacute.

  • Respectarea principiilor etice

Pentru a avea succes pe termen lung, este important sa nu „trisezi”, sa respecti principiile morale care se afla la baza afacerilor, sa nu ii minti pe ceilalti si sa nu incerci sa profiti de pe seama altora.

3. Avantajele si dezavantajele antreprenoriatului

Pe langa calitatile necesare, este, de asemenea, vital sa nu pornesti la drum avand idei false despre ceea ce va insemna sa fii antreprenor. Este necesar sa fii realist si sa ai o idee cat mai bine conturata despre felul in care se vor desfasura lucrurile, pentru a nu fi dezamagit. Asadar, in cele ce urmeaza, iti prezentam principalele avantaje si dezavantaje de care vei avea parte.

3.1. Avantajele antreprenorului

Iata care sunt principalele avantaje pe care le vei obtine in momentul in care iti vei pune pe picioare propria afacere:

  • Iti poti organiza timpul asa cum iti doresti si poti lucra in momentele in care esti cel mai productiv. Multe persoane simt ca sunt mai productive seara, altele dimineata foarte devreme. Ei bine, un antreprenor are autonomia de a se ocupa de sarcinile pe care trebuie sa le indeplineasca atunci cand simte ca da cel mai mare randament.
  • Ai ocazia de a face lucrurile care te pasioneaza cu adevarat.
  • Poti castiga mai mult decat ai face-o la un job „normal”.
  • Ai oportunitatea de a creste constant, fiind nevoit sa inveti tot felul de noi lucruri.
  • Te poti afirma in ochii celorlalti.
  • Vei ajunge sa ii cunosti pe ceilalti antreprenori de succes, din povestile carora ai invatat.
  • Ai libertatea de a-ti pune in practica ideile si de a le vedea transformandu-se intr-un succes.

3.2. Dezavantajele antreprenoriatului

Este necesar sa fii constient si de posibilele dezavantaje pe care le presupune antreprenoriatul, pentru a-ti putea forma o imagine cat mai completa asupra viitorului tau. Iata care sunt principalele dezavantajele:

  • Cel putin la inceput, vei fi uneori nevoit sa lucrezi mai mult decat daca erai angajatul unei companii. Insa, dupa ce firma ajunge la un anumit nivel, vei putea delega sarcini angajatilor tai si iti vei elibera putin programul.
  • Ai nevoie de rabdare pentru a-ti recupera investita initiala (perioada poate dura mai mult sau mai putin, in functie de suma investita, dar si de tipul afacerii).
Antreprenorul-persoana-care-ti-poate-transforma-visul-intr-o-afacere-profitabila-3-Atelierele-ILBAH
  • Mereu vei avea noi idei de a-ti creste afacerea, idei pentru care va trebui sa investesti timp si bani pentru a le pune in practica. Totusi, implementarea acestora poate face diferenta dintre tine si concurenta, deci sunt foarte importante.
  • Uneori, ideile tale nu vor avea rezultatele pe care ti le-ai dorit, insa trebuie sa inveti din greseli si sa iti continui drumul.
  • Pozitia de antreprenor presupune faptul ca iti vei asuma multe riscuri de-a lungul timpului. Pe parcursul dezvoltarii afacerii, vor aparea multe amenintari, fie ele interne, fie externe, iar tu vei fi nevoit sa iti asumi, uneori, riscuri, pentru a gestiona cat mai bine situatia.
  • 4. Primii patru pasi pe care orice viitor antreprenor de succes trebuie sa ii urmeze

    Daca ai ajuns pana in acest punct al articolului nostru, cu siguranta iti doresti cu adevarat sa devii antreprenor, nu-i asa? Ei bine, iti prezentam in continuare ghidul antreprenorului incepator, care sunt primii patru pasi pe care trebuie sa ii urmezi pentru a-ti incepe cariera de antreprenor.

    1. Identifica-ti pasiunea

    Antreprenoriatul este calea de urmat recomandata celor care isi doresc sa obtina un echilibru intre munca si pasiunea lor. Fiecare antreprenor de succes a pornit pe acest drum datorita unei pasiuni pentru un anumit domeniu sau chiar datorita unui hobby pe care si-a dorit sa il duca la urmatorul nivel. Asadar, trebuie sa gasesti acea pasiune care te va motiva sa muncesti zilnic pentru indeplinirea visului tau, care te va determina sa iti asumi riscuri, dar si cea care iti va oferi cea mai mare satisfactie pe plan personal, in momentul in care afacerea ta va fi una de succes. Daca ai spirit antreprenorial, dar nu ai o idee clara despre ce vrei sa faci, gasesti aici cele mai profitabile afaceri, iar daca vreuna dintre ele ti se potriveste, poti incepe calatoria in antreprenoriatul din Romania.

    1. Gaseste elementul de diferentiere

    Dupa identificarea pasiunii, trebuie sa faci putina munca de cercetare, pentru a descoperi care este gradul de fezabilitate. Vei fi nevoit sa cercetezi piata pentru a vedea care ar putea fi viitoare competitie, oportunitatile pietei, cine sunt clientii si care sunt cerintele lor.

    Aceasta etapa e extraordinar de importanta, intrucat, daca esti o persoana inventiva, vei gasi o modalitate prin care sa te diferentiezi de celelalte afaceri, care ofera consumatorilor un produs sau serviciu asemanator cu cel pe care iti doresti tu sa il vinzi. Recomandarea specialistilor este sa gasesti un element in plus pe care business-ul tau il poate oferi clientilor, element care le lipseste competitorilor.
    Antreprenorul - persoana care isi transforma visul intr-o afacere profitabila
    El nu trebuie sa fie neaparat legat de produs sau serviciu, ci poate avea legatura cu experienta consumatorului si felul in care interactioneaza cu brandul tau. Din ce in ce mai multe persoane isi doresc sa aiba o experienta placuta cu brandurile ale caror produse sau servicii le cumpara, asadar, in cazul in care tu le vei oferi aceasta experienta, iar competitia nu, cu siguranta se vor intoarce la tine.

    1. Alege valorile care sa te ghideze

    Vei fi nevoit sa iti formezi o imagine foarte clara a ceea ce inseamna afacerea ta, care sunt valorile pe care pui pret si cum iti poti atinge obiectivele fara sa le incalci. Desi acest aspect iti poate parea acum ca neavand indeajuns de multa semnificatie, comparativ cu planul de afaceri, in realitate, te va ajuta enorm.Pe langa faptul ca iti va oferi o directie limpede pe care sa o urmezi si te va scuti de multe batai de cap viitoare, consumatorii din zilele noastre apreciaza afacerile care au valori clar definite, de la care nu se abat. Spre exemplu, tot mai multe persoane aleg sa cumpere produsele brandurilor care au ca valoare sustenabilitatea, adesea acesta fiind singurul criteriu de diferentiere intre produsele a doua branduri concurente. Imagineaza-ti doar cat de puternica poate deveni afacerea ta daca vei oferi clientilor produse care au valori reale in spate. Rolul antreprenorului in societate poate fi foarte important, daca valorile setate sunt un model de urmat de catre alti antreprenori sau chiar de catre clienti. Tipurile de antreprenori care se implica in problemele sociale si care cauta solutii la problemele cu care se confrunta societatea sunt apreciati si sprijiniti in actiunile lor.

    1. Apuca-te de invatat si nu te opri

    Orice viitor antreprenor care isi doreste sa aiba o afacere de succes cunoaste importanta educatiei. Nu vorbim aici neaparat despre educatia „de la scoala” (cu toate ca si aceasta are un rol esential pentru dezvoltarea unei persoane), ci ne referim la educatia continua, care are loc pe tot parcursul vietii. Daca nu ai multa experienta in domeniul afacerilor, nu te ingrijora! Exista cursuri care te vor invata lucrurile pe care trebuie sa le cunosti inainte sa iti poti pune ideea de afaceri in practica. Spre exemplu, orice business are la baza, pe langa ideea de la care porneste, un plan de afaceri bine pus la punct. Acest plan este considerat drept „coloana vertebrala a oricarui business”.Doar pentru ca ai finalizat studiile, nu inseamna ca ai incheiat procesul de educatie. Tot mai multi oameni au realizat acest adevar si s-au indreptat catre studii care sa ii ajute sa se perfectioneze in domeniu. Pentru un viitor antreprenor, sunt importante cursurile de business și management, dar mai ales cursul de antreprenoriat.

    Pe langa acest curs de baza, in functie de natura afacerii pe care iti doresti sa o pornesti, vei avea nevoie sa dobandesti si alte competente. Cu siguranta, cunosti importanta prezentei in mediul online a unui brand. Asadar, este vital pentru viitoarea ta idee sa ai cunostinte despre SEO, promovarea in social media, dar si marketing online.
    Antreprenorul-persoana-care-ti-poate-transforma-visul-intr-o-afacere-profitabila-5-Atelierele-ILBAH
    Insa, nu trebuie sa uiti de celelalte aspecte, precum creativitatea si flexibilitatea, care te vor ajuta sa devii un antreprenor de succes. Spre exemplu, creativitatea, impreuna cu informatiile dobandite in urma cursurilor despre antreprenoriat, retelele de socializare, SEO si marketing online, te vor ajuta sa obtii un avantaj in fata competitiei. Te vor ajuta sa gasesti un mod mai bun de promovare, care sa iti aduca mai multi clienti si sa iti creasca profiturile.

    Pasiunea plus cunostintele, munca si dedicarea te vor ajuta sa fii un antreprenor de succes. Este important, de asemenea, sa acorzi atentie si oamenilor pe care ii ai in jur. Acestia trebuie sa fie oameni de la care poti invata lucruri (nu neaparat despre afaceri, ci despre viata in general), care cred in tine si te sustin. In cazul in care ai in jurul tau persoane care te critica adesea si nu acorda importanta ideilor tale, gandeste-te de doua ori daca mai vrei sa fii in preajma lor.

    Asadar, drumul spre antreprenoriatul de succes nu este, de multe ori, usor, dar satisfactiile si roadele pe care le vei culege pe parcurs merita eforturile. Daca ai o idee de business care te motiveaza sa pornesti pe drumul tau propriu, doar cativa pasi te despart de independenta financiara si de succesul in afaceri.

    Sursa foto: shutterstock.com, pixabay.com, unsplash.com